Santtu kävi oppimisvaikeus testeissä talven aikana jokusen kerran. Palaute keskustelu käytiin viikolla ja mulle oli yllätys ettei psykologi sitten suositellut tukitoimiksi yhtään mitään, vaikka keskustelun aikana kävi selväksi ettei koulu nyt tarjoa muuta tukea kuin joskus luokka-avustajan tuen ja joskus voi päästä erityisopettajalle mikäli suoriutuu matikassa/äikässä huonoiten.  Aikaisemmat foniatrin suositukset äidinkieleen kohdistetusta tuesta eivät näytä tuottavan tulosta.. huoh..

noh testeissä Santtu suoriutui melkohyvin. Hahmottaminen oli kunnossa vaikka lähinnä sen takia testeihin hakeuduimmekin. Tosin psykologin mielestä nämä suoritetut hahmotusvaikeus testit ovat vaan suuntaa antavia ja kyllähän santtu osaa rakentaa samanlaisen kuin kuvassa. Osaa myös hienosti laittaa kuvat samaan pinkkaan, joten testi siltä osin ei nyt sitten olisikaan voinut näyttää sen huonompaa tulosta kuin se näytti..

Ainoa mistä jäi kiinni olikin sitten kielellinen puoli. Sanat osasi kirjoittaa oikein mitä psykologi hälle sanoi, mutta olisiko osannut sitten lyhyitä lauseita kirjoittaa on se sitten asian toinen puoli. Yläkäsitteitä ei oikein ollut hokassu ja siitä kanssa jäi kiinni ja pahasti. Myös lukeminen oli hitaampaa ja virhe alttiimpaa kuin ikätovereillaan. Mua ei oikein yllättänyt näistä mitkään asiat. Olisin osannut samat asiat kertoa ilman testejäkin. Sen verran paljon tullut seurattua koulunkäyntiä vierestä.

Mitäpä mulle sitten jäi testeistä käsiin? Santtu tarvitsee tukea äikkään, mutta koulu ei vaan sitä tule tarjoamaan sen enempää kuin nytkään (eli ei oikeastaan yhtään mitään). Enkku on hyvin todennäköisesti hyvin hankalaa (jo sen takia kun äännetään ja kirjoitetaan eritavalla, mutta myös siksi että Santtu ei hahmota kirjaimia aina oikeinpäin vrt b-d). Tulee siirtymään seuraavalle luokka-asteelle, joten hankaluudet lisääntyvät kun pitäisi osata lukea enemmän ja ymmärtää myös se lukemansa. Nämä 1-2 luokalla vietetyt ajat eivät siis tarjonneet eivätkä tule tarjoamaan tukea joten sepä siitä sitten. kolmoselle siirryttäessä sitten ihmetellään miksi ei ole tehty edes tehostetun tuen päätöstä äidinkieleen.. Tukimuodot lisääntyy nopeasti ja helpotetut kirjat tulevat kyseeseen liian nopeastikin. Tämä vaan on musta jotenkin niin väärämalli. Santun tilanteesta lisää sitten kun psykologin yhteenveto tulee kotia.

 

Piippana 5v kävi myös toimintaterapeutin arviossa. Ylläri pylläri mitään vikaa ei löytynyt... ihan niinkuin ajattelinkin. Myös puten arvio jakson suoritti, mutta sekin jäi sitten arvio jaksoon kun täällä niin karmeat jonot putelle ja Piippanalla vähäiset puhe ongelmat enää. Piippanan puhe on kyllä vieläkin epäselvää. R puuttuu kokonaan, S tulee pois suusta eli ääntää väärin. Lisäksi sananlöytämisen vaikeutta. Kerronta niukkaa, spontaani puheesta saa selvää lähimmät, mutta ulkopuolisemmat eivät ymmärrä kaikkea. Tosin Piippana puhuu niin lyhyesti että monesti (asiayhteys kun on selvillä) pystyy jo hieman vieraampikin päättelemään mistä Piippana puhuu. 

Tässäpä vielä viimeiset mietteet tälle päivälle:

.... ja joskus vielä mietin et oonkohan tehnyt tänään yhtään mitään..?