Joskus sitä tulee mietittyä (varsinkin Pojun kohdalla) että olisiko pitänyt puuttua puheenkehitykseen jo varhaisemmassa vaiheessa. Poju oli kumminkin esikoinen eikä minulla ollut oikein vertailu kohtaa normaalin lapsen puheesta. Neuvolan kyselyissäkin kysyttiin usein miten puhetta ymmärtää lähipiiri (no vanhempi joka on paikalla koko ajan lapsen puheenkehityksessä, huomaako hän että puhe ei ole normaalia ikätasoa. Sen siansaksan oppii kyllä nopeasti ymmärtämään) Entä miten muut ymmärtävät puhetta. Poju puhui lyhkäsillä lauseilla niin kaipa sen erkkikin ymmärsi melko hyvin kun asia yhteys oli selvillä. Eli periaatteessa sen neuvolan tädin olisi pitänytkin kuulla jo ettei puhe ole ikätasoa vastaava. Hänellä kumminkin käy hyvin paljon normaaleja lapsia. Voi myös olla että puheenkehitykseen ei kiinnitetty niin paljon huomiota kun oli poikalapset kyseessä ja muilta kehityksen osiltaan selviytyivät hyvin tai erinomaisesti.. Hienomotoriikassa tosin on aina ollut puutetta.

Lähtökohtainen oppimistilanne voisikin olla siis aivan erilainen jos 3-v neuvolasta olisi jo laitettu lähete puheterapia arvioihin. Piippana sai jo 2vneuvolasta lähetteen kumminkin ja puheenkehitys menee huimaa vauhtia eteenpäin. Yksittäiset sanat harjoituksissa tuottaa melkein oikein kaikki (puuttuu tietysti R-kirjain vielä kokonaan) ja puheterapiassa aloiteltiin D-kirjaimen hakemista jo nyt (isommilla vasta eskarin alkaessa) ettei kurkku R rupea kehittymään. Jännää ollut huomata miten erilaisia harjoituksia puheterapeutit antavat.